قاچاق دام زنده در ایران

در این مطلب می خواهیم درباره افزایش قیمت دام زنده و دلایل مربوط به این موضوع  صحبت کنیم، امروزه سوال بسیار از افراد این می باشد که دلیل افزایش قیمت گوسفند زنده در فصول سرد سال چیست و چرا در این فصول باید گوشت یا گوسفند را با چندین برابر قیمت خریداری نمایید.

برای اطلاع از قیمت روز دام زنده، برروی قیمت گوسفند زنده و قیمت گوساله زنده کلیک کنید.

دلیل قاچاق دام زنده در ایران

ایران با توجه به موقعیتی که با کشور های همسایه همانند عراق و کویت دارد و این کشورها شرایط مناسبی برای پرورش دام زنده را ندارند بنابراین این نیاز را از طریق ایران تامین می کنند، امروزه با توجه به اینکه قیمت نهاده های دامی به شدت افزایش یافته است دامپروری برای اکثر افرادی که از گذشته مشغول این حرفه هستند نمی صرفد و این افراد برای فرار کردن از زیان های ناشی از این تورم به قاچاق دام رو می آوردند و افزایش قیمت ارز قاچاق دام را به شدت افزایش داده است، و دولت برای جلوگیری از قاچاق گوسفند و دام ها نظارت بر مرزها را به شدت افزایش داده است.

 چقدر دام از کشور قاچاق می‌شود؟

با اینکه تولید در کشور بسیار کم شده ولی قاچاق هم به نوبه خود شکاف بیشتری را بین عرضه و تقاضا در کشورمان گذاشته و در یکسال گذشته قاچاق دام بسیار افزایش یافت و دلیل اصلی آن نیز تفاوت نرخ ارز بود کهفروش دام را به سایر کشورها بسیار به صرفه کرده بود. برای مثال زمانی که قیمت گوشت در ایران ۷۵ بود در کشورهای همسایه دوبرابر این قیمت خریداری می شد.

این تفاوت در نرخ ارز باعث شد گوسفندان به صورت گله ای توسط قاچاقچیان از مرزها به کشورهای حاشیه همانند عراق و عمان برده میشد.دولت نیز نیز برای جلوگیری کردن از این قاچاق مصوب کرد که هرگونه انتقال دام به دستور و تایید نظام دامپزشکی کشور باید باشد ولی این دستورالعمل هم کارساز نشد و قاچاقچیان راه های بسیاری را برای دور زدن  یاد گرفتن یکی از این راه های این بود که پلاک روی گوش های دام را عوض می کردند. قاچاق دربا هم باعث  کاهش تولید شدند و هم واردات گوشت به میزان بیشتری نسبت به سال گذشته انجام شد.

 

 

تاثیر فصل سرد بر روی قیمت دام

در شرایطی که اکنون داریم و هوا رو به سردی می رود تقاضا برای خرید دام زنده و گوشت افزایش می یابد،در حالی که تولید گوشت قرمز در ایران برای تمام نیاز افراد در یاران کافی است ولی به این شرط که خوراک دام ها کافی و دارای قیمت مناسب داشته باشند و از قاچاق هم جلوگیری شود. ولی چنانچه شرایط برای پرورش گوسفند نامناسب باشد اثرات آن را در ماه های فصل سال خواهیم دید، زیرا در فصل سرد پرواربندی گوسفندان  نیازممند خوراک می باشد ولی با این قیمت ها اصلا به صرفه نمی باشد بنابراین قیمت آن نیز بالا می رود.

داستان قاچاق دام از کجا شروع شد؟

قاچاق دام زنده از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ شروع شد، و در آن زمان نرخ ارز نیز به شدت افزایش یافت و قاچاق دام زنده نیز به شدت افزایش یافت. از آنجایی که بخش زیادی از نیاز کشور مربوط به گوشت گوسفند و دام می باشد  هرگاه بحث گرانی گوشت به میان آید، قاچاق دام زنده هم از دلایل اصلی آن ذکر خواهد شد.

در دی ماه سال ۱۳۹۷ قیمت گوشن گوسفند به سرعت افزایش یافت که در آن زمان وزیر جهاد کشاورزی علت این افزایش قیمت را افزایش نرخ ارز . قاچاق دام عنوان نمود و راهی جز افزایش واردات و کنترل قاچاق را ارائه نداد.

تداوم قاچاق گوشفند باعث شد تا وزارت صمت در بهمن ۹۷ خواستار نظارت و کنترل بر قاچاق دام زنده به صورت شدید در ۹ استان مرزی کشور شود. بحث قاچاق دام زنده برای مدتی با این طرح متوقف شد ولی اخییرا دوباره مطرح شده است؛ و در ماه های اخیر قیمت نهاده های دامی و واکسن دام به شدت افزایش یافته است که کمیاب شدن نهاده های دامی و افزایش قیمت باعث شده است تا تولیدکنندگانبا مشکل روبرو شوند

تداوم قاچاق دام، سبب شد وزارت صمت نیز در بهمن۹۷، خواستار تشدید نظارت و کنترل بر قاچاق دام زنده در ۹استان مرزی کشور شود. دراسفند ماه جاسمی، نماینده مجلس، خبر از توقف قاچاق دام زنده از مرزهای غربی کشور داد؛ اما در اردیبهشت۹۸ مرادی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، اعلام کرد که قاچاق از مرزهای کشور همچنان ادامه دارد.

بحث قاچاق دام زنده برای مدتی تقریبا مسکوت ماند و اخیراً دوباره مطرح شده است؛ در ماه‌های اخیر، قیمت نهاده‌های دامی و واکسن دام افزایش زیادی داشته است؛ افزایش قیمت و کمیاب بودن نهاده‌های دامی سبب شده تا تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند و دیگر تولید و فروش در داخل برایشان علاوه بر نداشتن صرفه اقتصادی، ضرر نیز به دنبال داشته باشد.

افزایش قیمت گوشت یکی از مهم‌ترین پیامدهایی است که قاچاق دام با خود به دنبال دارد. قیمت گوشت در آبان ماه افزایش داشت که رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان علت افزایش قیمت گوشت را قاچاق دام زنده دانست.