آشنایی با گوسفند نژاد افشاری

در سراسر ایران بیش از ۲۰۰نژاد مخلف وجود دارد و بیشتر این نژادها از لحاظ اقتصادی بازدهی بالایی ندارند، می‌توانیم بگوییم بیش از سه چهارم صنعت گوسفند داری در دنیا فقط به ۱۰ تا ۲۰ نژاد مشهور و رایج متکی می‌باشد. گوسفند افشاری یکی از این نژاد ها می‌باشد که صفات و خصوصیات بالقوه بسیار با ارزشی را دارد و در بسیاری از شهرهای ایران نگهداری می‌شود و جالب است بدانید که دامداران نسبت بهخرید این نژاد بسیار مشتاق هستند تا بتوانند از بازدهی بالایی که این دام دارد بره لازم را ببرند.

این نژاد منحصر به فرد گوسفند افشاری نام دارد، اصلیت این نژاد به شهر زنجان برمیگردد.که جزو بهترین نژاد های گوسفند زنده ی ایرانی محسوب میشه،و به راحتی رقبای خود حتی دام های وارداتی رو پشت سر گزاشته. گوسفند افشاری بسیار گوشت و پشم خوبی دارد و جزو نژاد های گوشتی و شیری محسوب شده است.گفته میشود فروش گوسفند زنده از نژار افشاری برای دامدارانی که مشغول به پرورش این نژاد هستند سود بسیار خوبی دارد.

جهت کسب باطلاعات بیشتر درباره نژاد بختیاری کلیک نمایید

ویژگی های گوسفند نژاد افشاری

نژاد گوسفندان افشاری در دسته نژاد گوشتی قرار دارند و رنگ آنها نیز قهوه ای روشن تا تیره می‌باشد و بسیار به ندرت رنگ این نژاد سفید نیز است. گوسفندان نژاد افشاری در وسعتی به تقریب ۲۰ هزار کیلومتر مربع در زنجان و آذربایجان غربی و شرقی و همچنین کردستان وجود دارند. جمعیت این نژاد از گوسفندان بالغ بر یک میلیون راس است و همچنین سرعت رشد بالایی دارند که به همین سبب میتوانند گوشت مرغوب، شیر خوب، پسم مطلوبی داشته باشند.

از ویژگی های این نژاد، سازگاری و عادت پذیری باشرایط آب و هوای مناطق سردسیری، و قدرت راه پیمایی درکوهستان بسیار بالا می‌باشد. توان بالا در دوقلوزایی و چند قلوزایی، مقاومت در برابر امراض و انگلهای منطقه ،داشتن بازده اقتصادی بالا نیز از سایر ویژگی های این نژاد است.

 

ویژگی های گوسفند نژاد افشاری

 

وزن متوسط گوسفندان افشاری چند کیلوگرم است

بلوغ در گوسفندان افشاری وزن بلوغ  قوچ در  ۵ سالگی ۷۰ گیلوگرم می‌باشد و در پنج ساله دوم زندگی خود به ۹۰ تا گاهی بالای ۱۰۰کیلوگرم میرسد و وزن بلوغ میش ۶۵ تا ۷۵ کیلوگرم می رسد.

خصوصیات تیپی نژاد افشاری

گوسفند افشاری رنگ غالب این گوسفند قهواه ای مایل به قرمز یکدست می باشد و رنگهایی بادامنه تغییرات قهوه ای روشن و قهوه ای تیره متمایل به سیاه وسفید و سفید یکدست هم در بین این نژاد گوسفند دیده می شود قوچ و میش هر دو بدون شاخ می‌باشد روی بینی قوچ ها اکثرا دارای انحنا است ولی بر روی بینی میش ها رو بینی خود انحنا وجود ندارد و صاف یا انحنای کم دارد.

گوسفند افشاری دارای قدبلند و دست و پای آن دارای ظرافت خاصی می‌باشد که این حیوان قادر به راه پیمایی در کوهستان ومناطق سنگلاخی می‌باشد، بره های آن در هنگام تولد دارای وزن ۵ کیلوگرم و در سه ماهگی به وزن ۲۸ کیلوگرم و در ۶ ماهگی به وزن ۴۲ کیلوگرم و در ۱۲ ماهگی به وزن ۵۰ الی ۶۰ کیلوگرم می‌رسد.

 چرا خرید گوسفندان افشاری اقتصادی و مناسب است؟

با توجه به اینکه گوسفندافشاری یکی از بهترین نژادهای گوشتی در ایران است و قدرت پرورای بسیار عالی دارد و همچنین از افزایش وزن روزانه تا ۲۸۰گرم برخوردار است بنابراین گزینه بسیار خوبی برای خرید است. به صورت کلی این نژاد به دلیل گوشت و پشم خوبی که دارد جزو گوسفندان پر فروش قرار دارد که همه دامداران پرورش دهنده گوسفند زنده تمایل دارند تا این گوسفند را پرورش دهند.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت کامل درباره گوسفند افشاری اصیل صحبت کردیم، چنانچه دریاره این نژاد و یا سایر نژاد ها سوالاتی را دارید و یا قصد اطلاع از قیمت گوسفند زنده درتهران را دارید با دامداران پاک تماس بگیرید، شماره جهت سفارش ۰۹۱۲۶۲۷۳۸۲۶ . همچنین شما می توانید از طریق قسمت نظرات برای ما نظر بگذارید و یا سوال بپرسید و پاسخ آن را خیلی سریع دریافت نمایید.